Reversera motpost i Visma Net

I Visma Net kan det ibland bli nödvändigt att reversera en motpost, exempelvis om transaktioner har matchats felaktigt. Systemet gör det möjligt att snabbt korrigera detta utan att skapa manuella verifikationer. En sådan situation kan vara t.ex. att en betalning har blivit matchad med fel faktura.

Här är en steg-för-steg-guide för att reversera en motpost:

Steg 1: Identifiera den felaktiga motposten

  1. Gå till Betalningar och välj den transaktion som är felaktigt matchad.
  2. Klicka på Historikfliken och markera den motpost du vill reversera.

Steg 2: Reversera motposten

  1. Klicka på reversera motpost. Nu kommer betalningstransaktionens koppling till fakturan att hävas.
  2. Spara och frisläpp sedan.
  3. Nu är betalningen ånyo i status öppen och kan matchas ihop med korrekt faktura.

Vanliga frågor (FAQ)

Är det skillnad att reversera motpost på kundinbetalningar jämfört mot leverantörsbetalningar?

Processen att reversera matchningar är nästan lika för både kund- och leverantörsverifikat. Skillnaden är att leverantörsverifikat måste alltid ha en motpost när man sparar. Det går alltså inte lämna verifikatet Öppet som det går med kundverifikat. För att lägga till en ny faktura på en leverantörsbetalning så går man till Betalningsrader efter man reverserat motpost och trycker på ”+” för att lägga till en ny faktura att matcha betalningen mot.

Påverkar en reversering av motpost mina rapporter?
Ja, både den ursprungliga transaktionsraden och den reverserade posten syns under historikfliken för att säkerställa transparens i bokföringen. Det skapas däremot inga nya redovisningsbuntar i huvudboken utan funktionen hanterar endast matchningen mot en faktura för en redan bokförd betalningstransaktion.

Kan jag reversera flera motposter samtidigt?
Nej, varje motpost måste reverseras individuellt.