Kontakta oss

Fyll i dina kontaktuppgifter så återkommer vi till dig inom kort.

Namn

Telefon

E-post

Röststyr ditt affärssystem

När Apple gjorde det möjligt att prata med sin iPhone via den röststyrda assistenten Siri var det nästan som science fiction. I dag tar vi det för givet att det ska gå att styra tekniken omkring oss med röstkommandon. I takt med att smarta högtalare och smarta hem blir allt vanligare, och att assistenter som just Siri, Amazons Alexa och Google Assistant blir en naturlig del av vår vardag, ökar också förväntningarna och behoven av röststyrning. Enligt comscore så förväntas 50 % av alla webbsökningar att vara röststyrda 2020. Och analysföretaget Gartner förutspår att digitala assistenter kommer att användas dagligen av 21 % av de som jobbar med teknik till 2021. Röststyrning har gått från att vara en spännande nyhet till att ses som ett självklart användargränssnitt för vår teknik.

Därför känns det helt naturligt att även ett så komplext, mångsidigt och centralt verktyg som affärssystemet också ska gå att röststyra, och nu finns det förutsättningar för dem som jobbar i Visma.net att bygga in röststyrning i systemet på ett enkelt sätt. Det kommer att skapa helt nya möjligheter till en redan mycket kraftfull och flexibel lösning. Här är de bästa anledningarna till varför du ska börja röststyra ditt affärssystem.

 

Det är snabbare och enklare

Det går fortare att prata än att skriva. Inte minst om man slipper gå till eller ta fram en skärm, knappa in sig och skriva sin fråga eller sitt kommando. Att styra systemet via rösten sparar ännu mer tid än systemet redan gör och det går att jobba ännu mer effektivt. Att ha händerna fria gör också att man kan fortsätta att fokusera på det man gör och slipper avbrott i arbetet. Det här är särskilt hjälpsamt för de som jobbar lika mycket med händer och kropp som med huvudet, som till exempel projektledare, hantverkare och lagerarbetare. Den frihet som röststyrning medför gör att man kan arbeta mycket mer fokuserat och effektivt.

 

Röststyrning hjälper också med tillgänglighetsanpassningen. Fler kan använda systemet på sina villkor när det inte är ett måste att använda händerna.

 

Det är ergonomiskt och hälsosamt

Det är ingen större hemlighet att de flesta av oss sitter still alldeles för mycket. De flesta av våra arbetsuppgifter går ut på att sitta framför en skärm vid ett skrivbord och det är inte vad människokroppen är skapt för. Den vill ha rörelse och omväxling. Faktum är att vår stillasittande livsstil har blivit ett väldigt stort folkhälsoproblem, med förslitningsskador, dåliga ryggar, bristande allmänkondition och ökad risk för livsstilssjukdomar som hjärtbesvär, diabetes och cancer som följd. Vi behöver verkligen lyfta på rumpan på jobbet och röststyrning är just det verktyg som gör det möjligt utan förlorad produktivitet.

 

Det tilltalar framtidens talanger

Att göra affärssystemet enklare och smidigare att arbeta i kommer inte bara att göra livet lättare för de som redan jobbar i systemet. Det kommer också att locka de talanger som är på väg ut i arbetsmarknaden. Redan nu pågår ett generationsskifte på arbetsmarknaden och det har satt myror i huvudet på arbetsgivarna eftersom den nya generationen väljer jobb efter helt andra kriterier, som till exempel hur det passar deras livsstil och värderingar. Inte minst är den potentiella arbetsgivarens tekniknivå en avgörande faktor. En generation som är så pass tech-savvy som den här kommer inte att börja jobba hos någon som har teknik äldre än den som de själva har. Erbjuds de samma möjligheter till röststyrning i arbetet som de har i sitt övriga liv kan det mycket väl bli det som får dem att välja dig framför en konkurrent.

 

Det underlättar beslutsfattandet

Att kunna använda röstkommandon för att snabbt få svar på förfrågningar hjälper användaren att fatta snabba och korrekta beslut, något som sparar både tid och pengar i det långa loppet. Den här möjligheten är särskilt tacksam för projektledare, som behöver ha full koll på projektstatus, tidplaner, resurser, personal etc. samtidigt som man behöver vara på plats och leda arbetet. Med ett molnbaserat affärssystem som Visma.net som alltid går att ha med sig i fickan, och i kombination med en smidig röststyrning, går det att göra det här samtidigt i stunden. Det blir som att ha med sig en allvetande assistent i fickan som snabbt kan ta fram ett aktuellt och korrekt underlag bara man ber om det.

 

Det är ett naturligt steg i digitaliseringsprocessen

Att digitalisera sin verksamhet är numer mer eller mindre nödvändigt för att kunna hänga med i sin bransch och för att kunna jobba framgångsrikt, men att bli digital är inte någon engångsinsats. Processen att låta systemet sköta tråkiga och tidsödande manuella uppgifter per automatik är något som hela tiden växer och förändras. Att effektivisera sina processer är ett löpande arbete och att börja med röststyrning är en självklar och naturlig del av det arbetet. Att kunna prata med sitt affärssystem för att kunna nyttja dess möjligheter på ett ännu snabbare och mer intuitivt sätt är nästa viktiga steg i digitaliseringsprocessen.

 

Så fungerar röststyrningen i Visma.net

Att det nu är möjligt att prata med affärssystemet bygger på integration mellan Visma.net och Google Assistant (via Google API). Varje lösning är kundunik och byggs för varje kunds specifika behov av den som levererar och implementerar systemet. Att kunna bygga in och anpassa röststyrning i affärssystemet kommer att hjälpa många att skapa nya smarta genvägar och användningsområden.

 

Några exempel på de kommandon man kan ge till sitt affärssystem för att underlätta processer är bland annat: skapa leverantör, se lagersaldo, ställa en saldoförfrågan, skapa order och att göra en anteckning på en kund. Se exempel här

 

Mikael Björk

VD / CEO