Kontakta oss

Fyll i dina kontaktuppgifter så återkommer vi till dig inom kort.

Namn

Telefon

E-post

Visma.net 7.0 nytt gränssnitt

Ny version av det molnbaserade affärssystemet Visma.net ERP

Snart är det dags för en ny version att släppas av det molnbaserade affärssystemet Visma.net ERP. Planerat releasedatum är satt till den 19:e maj. I den kommande version 7.0 kommer det att ske en del större visuella uppdateringar. Få en kort inblick i några av de kommande nyheterna.

Förändring av meny

Visma har gjort flera undersökningar om vad som önskas av dess användare i Visma.net och resultatet av dessa studier har visat att ett av de största önskemålen är färre musklick och snabbare navigering för att kunna navigera till varje funktion. Detta har sedan legat i fokus vid utveckling av de nya menyn. Man har valt att göra om menystrukturen med ett helt nytt sätt att navigera på.

Tanken är att den skall:

  • Öka produktiviteten
  • Snabba upp navigeringen
  • Skapa större flexibilitet för varje användare
  • Ge ett mer grafiskt tilltalande intryck

Den nya menyn innehåller bland annat en ny övermeny, nytt sökfält, möjlighet till att anpassa delar av menyn till sina mest använda och ger även möjlighet att utöka eller minimera menyalternativen. Här nedan kan du se ett smakprov av det nya gränssnittet i Visma.net:

Nytt gränssnitt i Visma.net ERP 7.0

Nytt gränssnitt i Visma.net ERP 7.0

Utökad dokumentation i Visma Supportpanel

Vismas supportavsnitt kommer att kompletteras med utökade och fördjupade supportavsnitt som innehåller utförligare hjälp och instruktioner.

De avsnitt som kommer att få utökad dokumentation är bland annat:

  • Bank-/Livkvidhantering
  • Valutahantering
  • Skattehantering
  • Periodisering
Utförligare beskrivningar i Visma supportpanel

Utförligare beskrivningar i Visma supportpanel

Ekonomi

  • Flytta leverantörsfaktura till nästa öppna period. En del kunder vill inte att det ska gå att registrera en faktura i en period efter ett visst datum. Man väljer därför att låsa perioden. Detta innebär i sin tur att ifall en leverantörsfaktura inkommer till fakturainkorgen efter att perioden är låst så kan man inte behandla fakturan och flytta den in leverantörsreskontran. Detta kommer nu att bli möjligt genom en inställning som gör att fakturan får rätt fakturadatum men perioden ändras till nästkommande öppna period (samma år).
  • Bättre hantering för att låsa period. Tidigare har det inte varit möjligt att låsa en period som har haft väntande fakturor på sig. I den nya versionen kommer man att kunna välja att flytta dessa fakturor till en annan period. I samband med att man skall låsa en period kan man få upp en lista på väntande fakturor och sedan välja att flytta dessa till nästkommande period.

 

Logistik

  • Möjlighet att sätta priser per lagerställe. Kostpriset för en produkt kan vara olika beroende på i vilket lager den lagerförs eftersom det finns många olika kostnader som är kopplade till varje enskilt lager. Det kan t.ex. vara fraktkostnader eller hyror. Med denna nya funktion kan man ha olika priser för samma produkt på olika lager.
  • Möjlighet att lägga till olika EAN-koder och alternativa IDn för olika förpackningsstorlekar.
  • Möjlighet att skapa upp till 3 nivåer av artikelklasser. Tidigare har det bara varit möjligt att använda sig av en artikelklass. Efter uppdateringen kommer man kunna skapa en huvudklass med möjlighet till att klassificera två nivåer till under denna artikelklass. Detta gör det lättare att kategorisera sina artiklar och t.ex. lättare att söka efter en viss typ av artikeln vid registrering av en försäljningsorder och det går även att ta ut rapporterna baserat på de olika över- och underklasserna.
  • Möjlighet att ladda upp priser med alternativt ID som identifierare. Underlättar inläsning av prisfiler från leverantörer då det är vanligt att man i prisfilerna erhåller leverantörens artikelnummer i prisfilen och inte sitt eget.

Fler uppdateringar och förändringar kommer att annonseras efter releasedatum.

 

Vill du veta mer om hur du kan jobba effektivare eller bara har en fråga?

Boka en demo eller ring oss direkt på 010-410 46 00