Kontakta oss

Fyll i dina kontaktuppgifter så återkommer vi till dig inom kort.

Namn

Telefon

E-post

Människorna bakom tekniken är det viktigaste med affärssystemet

Att affärssystem sorteras in under kategorin tekniska lösningar är kanske inte så konstigt, men faktum är att moderna affärssystem har mer med människor att göra än de har med hård- och mjukvara och digitala lösningar. All teknik är ju i grund och botten bara verktyg som hjälper oss människor att jobba bättre och att få en enklare och smidigare vardag, och det viktiga är att det blir rätt verktyg för rätt ändamål. Ingen blir gladare av att få en hammare när man behöver en såg. Därför handlar all affärssystemverksamhet i grund och botten om människor som möts, kommunicerar, samarbetar, förstår varandras behov, hittar kluriga lösningar tillsammans och hjälper varandra att komma på nya smarta sätt att arbeta bättre. Sätter man människorna främst går det lättare att hitta precis rätt verktyg som gör alla glada, nöjda och framgångsrika.

Att jobba som verksamhetskonsult handlar om att förstå människors behov, och att vara en bra leverantör av affärssystem bottnar i att tänka på användarna först och främst. Så här ser vi på Traventus på hur vi gör vårt jobb så bra som möjligt och vad vi prioriterar för att kunna vara en så bra leverantör som möjligt för våra kunder.

 

Konsulter i människors behov

Visst, att jobba som verksamhetskonsult kräver goda tekniska kunskaper, det är det inget snack om, och det kräver att man hela tiden håller de kunskaperna aktuella och relevanta samt har koll på allt som händer inom området. Inte minst behöver man hela tiden kika in i framtiden för att se vilka lösningar som är på gång. Vill man hjälpa sina kunder att ligga steget före behöver man själv ligga minst två steg före. Men att jobba som konsult med inriktning på affärssystem kräver så oerhört mycket mer än bara tekniskt kunnande. Ville vi bara sälja teknik hade vi stått bakom disken på någon elektronikkedja, men vi kan och vill så mycket mer än så. Vi vill hjälpa människor och tekniken är bara verktyget som gör det möjligt. Därför behöver vi även vara konsulter i att:

 

  • Lyssna. Det viktigaste i vårt jobb är nog att matcha kundernas behov med våra lösningar. Lösningarna har vi ju redan så det viktiga är att vi verkligen lyssnar på dem som vi ska hjälpa så att vi verkligen förstår hur de jobbar, vad de strävar efter, vad de har för problem, hur de önskar att det ska vara, vad de har för planer för framtiden m.m. Vi vill förstå våra kunder så pass bra att det känns som om vi själva arbetar där för då kan vi verkligen ta fram en lösning som passar perfekt.

 

  • Samarbeta. Att lyssna är bara ena halvan av en bra och nära relation. Ett riktigt lyckat samarbete handlar om att göra saker tillsammans. Det här gäller inte minst när det kommer till affärssystem. Det finns ibland en mytbild av konsulter som nördiga experter som inte kan prata begriplig svenska utan bara slänger en massa tekniska termer och floskler omkring sig, som dundrar in hos kunden och installerar lösningen medan man har en stör ej-skylt på ryggen, visar vilka knappar kunden ska respektive inte ska trycka på och sedan lämnar ett nummer till supporten och försvinner. Så hjälper man inte sina kunder. För oss är det viktigt att jobba hand i hand med kunden i ett nära och ömsesidigt samarbete som blir en långsiktig relation. Det är så man verkligen förstår behoven och kundens vardag, men framför allt hjälper det kunden att lära sig hur det nya systemet fungerar, och se vilka möjligheter det har. Inte minst får kunden en insikt i vad lösningen verkligen kan och kanske kommer man på nya saker som man behöver som man inte tog upp i sin kravspecifikation helt enkelt för att man inte kände till det. En riktigt bra lösning skapar vi tillsammans.

 

  • Kunna lite om alla branscher. Ska vi kunna hjälpa våra kunder att jobba smartare och bli framgångsrika behöver vi veta hur deras verksamhet fungerar. Mer än vad vi lär oss från att lyssna på dem. Vi behöver ha med oss insikter och erfarenheter från i princip alla branscher. Ska vi hjälpa någon som arbetar med återförsäljning behöver vi veta hur lager, transporter och webbhandel fungerar. Är kunden någon som jobbar mycket i projekt behöver vi känna till hur man synkar ihop tidplaner och projektresurser m.m. En bra verksamhetskonsult behöver ha insikt i den verksamhet man hjälper. Det är så man knyter ihop alla lösa trådar till en effektiv och lättarbetad enhet.

 

  • Vara kreativ. En mening som inte bör komma ur en duktig konsults mun är: ”Nej, det går inte”. Inte för att det inte dyker upp problem, för det gör det. Ibland krockar kundens önskningar med teknikens begräsningar, men då ger man inte upp, utan tänker till lite extra över hur det kan lösas. Det korrekta svaret är: ”Det kanske inte går exakt som ni önskade det, men det går på något annat sätt, och vi ska klura ut det”. Med ett kreativt sinne går det att hitta en lösning på allt och många gånger är den lösningen till och med bättre än den som kunden först önskade.

 

  • Tänka framåt. En bra verksamhetskonsult löser inte bara saker i stunden. Vill man verkligen hjälpa sin kund så blickar man framåt. Är man bra på att lyssna och samarbeta så bygger man en långsiktig relation som inte bara handlar om att förbättra saker i dag, utan för en lång tid framöver. Ena delen av det handlar om att kunna sin teknik så bra att man vet vad den har för möjligheter i morgon, men det handlar också om att sätta sig in i sin kunds ambitioner så att man kan hjälpa kunden att växa. Planer på att expandera till andra länder? Då behövs en lösning som fungerar internationellt. Kommer verksamheten att börja sälja produkter utöver de tjänster som man redan erbjuder? Då behöver man en lösning där det går att knyta ihop lagerhanteringen med de andra processerna i systemet. I en bra och långsiktig relation blickar vi framåt tillsammans och tar vara på de möjligheter som finns för att växa och bli ännu mer framgångsrika. För är det något vi verkligen älskar med vårt jobb så är det att se när det går bra för våra kunder.

Mikael Björk

VD / CEO