Kontakta oss

Fyll i dina kontaktuppgifter så återkommer vi till dig inom kort.

Namn

Telefon

E-post

Har du råd att inte skaffa ett nytt affärssystem?

Att investera i ny teknik innebär alltid kluvna känslor. Självklart finns ju alla fördelarna med vad den nya tekniken för med sig, till exempel att den är snabbare, mer kraftfull, har fler och smartare funktioner, kan mer och är i fas med tekniken i övrigt i samhället. Å andra sidan är det en investering, och det tar tid att lära om och lära nytt, till exempel drar sig en del för att skaffa ny telefon för att man hellre vill använda pengarna till annat och även för att man drar sig för att flytta över alla filer, kontakter och lära sig var allting finns i den nya mobilen. När den här tvekan kommer till affärssystem går den att multiplicera flera gånger om. Det är en stor investering och det tar tid att sätta sig in i den nya lösningen. Det är kanske inte så konstigt att en del tänker att: det vi jobbar i nu fungerar ju, varför byta något som fortfarande fungerar? Men fungerar det verkligen? Även om det är möjligt att jobba på i en gammal lösning, finns det brister och inte minst kostnader som man kanske inte tänker på. När man väl radar upp dem inser man snart att det är dyrare än man tror att hänga kvar vid det gamla och att investeringen i ett nytt system är både ekonomiskt och smart.

Här är några saker som är värda att tänka på när man drar sig för att skaffa ny teknik. Frågan är inte om du har råd att skaffa ett nytt affärssystem, frågan är om du har råd att låta bli?

 

En gammal eller krånglande lösning sinkar produktiviteten

Det mesta vi jobbar med på kontor i dag är bundet till teknik. Medan ny teknik gör att vi kan jobba snabbare, smartare och på helt nya sätt, är gammal och trasslande teknik den största bromsklossen på dagens arbetsplatser. Fackförbundet Unionen gjorde en studie kring tjänstemännens IT-miljö och man kan lugnt säga att teknikstrul stjäl tid. Teknik som inte fungerar som den ska kostar i snitt hela 47 minuter i förlorad arbetstid per dag och medarbetare. Det här kostar de svenska företagen mer än 44 miljarder kronor på grund av att personalen inte kan jobba som den ska, och då pratar vi bara om den förlorade arbetstiden.

 

När tekniken trasslar orsakar det frustration och irritation. Är problemen återkommande (vilket de ofta är när teknik inte längre hänger med) sätter det sig på arbetsmoralen och engagemanget. Det är inte lätt att känna arbetsglädje när en stor del av ens jobb går ut på att svära över tekniken. I dag vet vi hur stor påverkan engagemanget har på produktiviteten (undersökningar visar att företag med engagerade anställda har minst 20 % högre produktivitet och vinst än de som inte har det), så det finns all anledning att låta medarbetarna jobba med ny och fungerande teknik som istället ger arbetsglädje. Vill det sig illa är tekniktrasslet skäl nog att gå till en mer uppdaterad arbetsgivare. Enligt en undersökning från Unisys så är medarbetare hos en arbetsgivare som sackar efter tekniskt (”technology laggard”) 45 % mer benägna att byta jobb jämfört med de som jobbade hos någon med ny teknik (”technology leader”).

 

Gammal teknik skrämmer bort både kunder och talanger

Det är inte bara medarbetarna som tappar lusten om tekniken inte håller måttet. Dagens konsumenter har höga krav på vem de vänder sig till. Inte bara på produkterna och tjänsterna utan även på leverantörens tekniska nivå. Microsoft gjorde en studie kring dagens kundbeteende och där visade det sig att 90 % av kunderna skulle välja ett annat företag än ett som använder gammal teknik. Vill man göra affärer måste man hålla sig i fas med kundernas tekniska förväntningar och krav annars hjälper det inte hur bra produkter eller priser man än har.

 

Några andra som vänder i dörren om den tekniska standarden inte håller måttet är talangerna på arbetsmarknaden. Det är en kamp om kompetens på dagens marknad och att få tag på den bästa arbetskraften kan ge ett stort försprång gentemot konkurrenterna. När dagens talanger väljer arbetsgivare är det många faktorer som de tar i beaktande och ser de att de kommer att få jobba med vad de ser som teknologins häst och vagn, tar de istället sin värdefulla kompetens till en mer uppdaterad arbetsgivare.

 

Gammal teknik är en säkerhetsrisk

Är det några som är kreativa så är det cyberskurkarna. Det finns massor av sätt som de kan använda för att attackera, skada eller spionera på vilken verksamhet som helst: virus, trojaner, malware, ransomware, hackning, datastöld och intrång m.m. Man uppskattar att det dyker upp runt en miljon nya datasäkerhetshot varje dag, något som ställer höga krav på att tekniken håller måttet när det kommer till säkerheten. Annars kan det sluta som för Sony Pictures som utsattes för ett stort dataintrång som hittills har kostat bolaget 35 miljoner dollar i skador och IT-kostnader. Gammal teknik är notoriskt sårbar och den är särskilt attraktiv för den här typen av kriminalitet. (Tänk på det som en klen dörr med ett dåligt lås som får inbrottstjuven att le och gnugga händerna). Vill man verkligen ha ett högt dataskydd är molnlösningar (som till exempel Visma.net) ett bra val, eftersom de sköts av leverantören och hela tiden hålls uppdaterade och skyddade av IT-proffs.

 

Investera i framtiden

Det här är bara några exempel på hur mycket det kan kosta i pengar, effektivitet, förlorad kompetens, tappade kunder, bristande säkerhet m.m. om man håller fast vid en gammal lösning. Ser man det på det sättet fungerar det nog faktiskt inte att jobba i sitt gamla system, och att reparera ett rykte om att vara en ”technology laggard” går inte över en natt. Det är en klok investering att skaffa ett nytt modernt affärssystem som är i fas med omvärlden och som är lätt att hålla relevant och uppdaterat. Inte bara för att du blir av med de här kostnaderna och riskerna, utan för att det nya systemet hjälper dig att jobba snabbare, smartare, mer kreativt och roligare. Det finns ingen anledning att vänta!

 

Mikael Björk

VD / CEO