Kontakta oss

Fyll i dina kontaktuppgifter så återkommer vi till dig inom kort.

Namn

Telefon

E-post

Framtidens lösningar – en trendspaning för affärssystem

Det händer mycket på teknikfronten. Inte minst vad det gäller affärssystem. Här är en trendspaning över de kommande lösningarna som ska hjälpa oss att jobba enklare och smartare.  Kommer en artificiell intelligens att köra lönerna efter nästa uppdatering?

Att sia om framtiden har blivit ett allt svårare jobb. Inte minst om man ska försöka dra slutsatser om den tekniska utvecklingen samt hur den påverkar hur vi jobbar och gör affärer. Allting går väldigt fort och massor av olika faktorer är med och spelar in i vilka nya lösningar och funktioner det är som kommer att få genomslag. Men det går att se mönster och trender och det är viktigt att hålla koll på dem så att det inte går som för Kodak och Nokia. Att hela tiden hålla blicken på framtiden och bedöma hur den kommer att utvecklas är en nödvändighet för att kunna hålla sig uppdaterad och förbli framgångsrik.

Självklart händer det mycket på ett så tekniskt och innovativt område som affärssystem och att hänga med i den utvecklingen hjälper till att ligga steget före inom sitt eget område. Att vara först med att använda sig av nya lösningar har nog aldrig varit så lönsamt som nu. Därför har vi gjort en liten trendspaning över vilka kommande lösningar, koncept och trender som är på gång inom affärssystemvärlden.

 

Artificiell intelligens

Förr handlade AI nästan uteslutande om hur maskinerna besegrade mänskligheten på film men nu när verkligheten har hunnit ikapp science fiction-historierna har vi istället ett mycket användbart verktyg i AI. Artificiell intelligens är framför allt ett mycket bra analysverktyg och i ett system så fyllt med värdefull data som ett affärssystem kan det göra oerhört stor nytta. Maskininlärning och algoritmer kan användas för att spåra och förutse affärsmöjligheter, bedöma risker, räkna ut produktionskostnader och hur de kan minskas, analysera och effektivisera lager, transporter m.m. AI kommer inte att ta över men det kommer att bli ett effektivt komplement för att övervaka mönster och ge bra underlag till strategiska beslut.

 

Redan i dag har några verksamheter börjat använda AI och maskininlärning på olika sätt i sina affärssystem för mer effektivitet.

 

  • Tekniker som utvecklar och testar hård- och mjukvara använder AI och AG (augmented reality) för att snabbare och mer effektivt kunna testa och leverera fungerande produkter.

 

  • Kundtjänsten i verksamheter med många supportärenden använder AI för att bygga upp en frågor och svar-databas som via virtuella supporttjänster automatiskt kan serva den stora mängden av enklare och återkommande kundärenden. Då kan den mänskliga supporten istället fokusera på de mer svårlösta problemen.

 

  • Bedrägeriförsök med falska fakturor blir allt vanligare och de blir dessutom svårare att upptäcka, men genom att koppla AI till affärssystemets betalningslösningar går de falska fakturorna att screena ut tidigare och på ett säkrare sätt.

 

Mobila lösningar

En sak som är väldigt tydligt på gång är mer flexibla och mobila sätt att jobba. Den nya arbetsstyrkan kommer allt mer att bestå av frilansare, projektanställda, medarbetare som jobbar på distans, konsulter m.m. Det beräknas att inom de närmsta fem åren kommer upp till en tredjedel av arbetsstyrkan att vara mobil och jobba på annan plats. Då behövs också mobila lösningar, de är dock redan här. Den teknologi vi i dag har i innerfickan är mycket mer kraftfull och mångsidig än den som stod på skrivbordet för bara några år sedan, och med ett molnbaserat affärssystem som går att komma åt varifrån som helst via ett webbgränssnitt (som till exempel Visma.net) blir friheten och flexibiliteten total. Det går att komma åt alla verktyg och all aktuell data man behöver var än i världen man sitter och jobbar. Redan i dag används de här mobila lösningarna framgångsrikt.

 

  • Medarbetare som är ofta ute på fältet, som till exempel säljare och projektledare, kan sköta sina skrivbordsuppgifter på språng. De kan kolla lagersaldo, orderhistorik, aktuella priser och versioner, lägga en order och ge leveransbesked medan de fortfarande är ute hos kunden.

 

  • De som reser mycket i jobbet kan använda det molnbaserade reseräkningssystemet Visma.net Expense för att skapa och hålla koll på reseutlägg och traktamenten samt fylla i reseräkningen direkt i mobilen.

 

  • Chefer kan godkänna och attestera olika dokument direkt i sin mobil.

 

The Internet of Things

Allt fler av våra saker blir digitaliserade och uppkopplade; högtalare, skrivare, bilar, klockor och mycket annat, men även produktionslinjer och teknisk utrustning i företag. Det här innebär att man kan få ut avancerad realtidsdata ur en rad produkter och tjänster, mata in informationen i affärssystemet och sedan få ut insikter som förbättrar kvaliteten, funktioner och produktionseffektiviseringar, sänker kostnader, ger möjlighet att förbättra användarupplevelsen och kundsupporten m.m. Bra kommunikation är alltid en grundpelare för förbättringar och innovationer och i The Internet of Things är den kommunikationen direkt, relevant och komplett.

 

Moln- och SaaS-lösningar

En tydlig trend på nästan alla områden i livet är att det är ute att äga saker. Spotify och andra streamingtjänster har mer eller mindre utrotat skivsamlingen, Netflix gjorde detsamma med DVD-hyllan och allt fler tjänster går ut på att man bara prenumererar på det man verkligen använder. Det här gäller inte minst inom IT. Varför investera i tunga och dyra system på plats när man kan ta in det man behöver, när man behöver det? Software-as-a-service och molnlösningar kommer allt mer och det finns många anledningar till det.

 

  • Ett molnbaserat system kräver ingen installation, driftsättning eller initial investering i hård- och mjukvara samt går fortare att implementera och börja använda.

 

  • Kostnaderna blir mer förutsägbara och det går snabbare att komma till skott med att införskaffa systemet.

 

  • Ett molnbaserat system är platsoberoende. Man kan jobba i systemet var än man befinner sig via sin dator, surfplatta och mobil.

 

  • Leverantören av molnlösningen sköter automatiskt säkerheten och alla uppdateringar samt uppgraderingar. Som användare behöver man aldrig bekymra sig över drift, service, backup, dataskydd, lagar och förordningar eller att inte ha den senaste versionen.

 

  • Det är en skalbar och flexibel lösning där funktionerna i affärssystemet går att anpassa efter behov. Det går att anpassa funktionerna efter expansion, marknadsförändringar, säsong, konjunktur, geografiska behov m.m. utan att man behöver göra ändringar på plats.

 

  • Man betalar bara för det man använder och IT-kostnaderna blir lägre och mer förutsägbara.

 

Det vi vet säkert om framtiden är att den är här snabbare än man tror och att om man omfamnar de lösningar och möjligheter den för med sig så kan man jobba mer effektivt, smartare, roligare och mer framgångsrikt. Vill du veta mer om hur affärssystemet och nya lösningar kan göra ditt jobb enklare? Kontakta oss på Traventus!

Mikael Björk

VD / CEO