Kontakta oss

Fyll i dina kontaktuppgifter så återkommer vi till dig inom kort.

Namn

Telefon

E-post

Därför ska du koppla ihop CRM med ditt affärssystem

Affärssystem har många fördelar. En av de främsta är att man samlar alla processer i ett och samma system. Alla i verksamheten tar del av samma information, kan snabbt och enkelt dela data mellan sig och alla processer blir mer effektiva och säkrare när de samlas under ett tak. Men det är inte bara de som jobbar inom verksamheten som vinner på att allt samlas i samma system. Knyter man även ihop CRM med affärssystemet är det inte bara produktion, marknad och ekonomi som kan jobba smartare och enklare, även försäljningen och kundservicen får sig ett lyft som kan ge nya framgångar. Får kunden snabbare och bättre hjälp leder det ofta till fler affärer.

SuperOffice är en smart CRM-lösning som enkelt går att integrera med Visma.net. Med den som en trygg, säker och effektiv standardintegration behöver man inte längre växla mellan CRM- och ERP-system för att få fram relevanta kunduppgifter, säljunderlag eller för att lägga ordrar. Här är alla vinsterna med att koppla ihop CRM med affärssystemet.

 

Det blir snabbare och säkrare

En av de stora vinsterna med att samla alla processer och all data i ett och samma system är man sparar massor med tid och gör betydligt färre misstag. Att mata in samma saker manuellt om och om igen på flera olika ställen är tidsödande, besvärligt och det är lätt att det blir fel någonstans. I ett samlat system behöver man bara mata in informationen en gång, sedan är den tillgänglig för alla som behöver den.

 

Säljarna kan jobba smartare

En annan av de stora vinsterna med affärssystem är automatiseringsmöjligheterna. När manuellt harvande kan ersättas med automatiserade processer och rutiner får man mer tid över till annat. Det är mycket värdefull kompetens och arbetstid som slösas bort på segdragen administration. Att automatisera till exempel offertprocessen frigör säljarnas tid och de kan fokusera på att bygga bättre relationer med kunderna, bearbeta leads, skapa nya försäljningsmöjligheter och annat som gör att de kan öka försäljningen. Med CRM integrerat i affärssystemet kan säljarna göra vad de är bäst på.

 

Mobil frihet

Moderna lösningar, och då framför allt molnlösningar (som Visma.net), har den stora fördelen att de går att komma åt var man än befinner sig, från den enhet man har med sig. Att inte behöva åka in till kontoret för att kolla upp något eller fylla i något pappersarbete ger en stor frihet och sparar massor med tid. Inte minst för säljarna, vars jobb till stor del går ut på att vara ute på fältet och träffa kunder. Kan de komma åt de senaste kunduppgifterna medan de är på språng, se aktuell lagerstatus medan man diskuterar en order och sedan ha möjlighet att lägga en order direkt efter att de har skakat hand med kunden – och göra allt det här från den enhet de har med sig – kan de göra sitt jobb så mycket mer effektivt och bättre. Med mer tillfredsställda kunder och ökad försäljning som följd.

 

Bättre kundservice

Dagens konsumenter har, som säkert alla har märkt vid det här laget, ett helt annat beteende än tidigare. Digitaliseringen har gjort dem självständiga, informerade och insatta. Den här nya sortens kund är alltid uppkopplad, läser och delar omdömen online samt förväntar sig att få snabba och korrekta svar på sina funderingar och frågor. Men de letar även efter andra saker än tidigare. Bästa priset eller produkten är inte längre viktigast. Man letar även efter tillhörighet, relationer och en upplevelse. Faktum är att inte mindre än 86 % av kunderna är villiga att betala mer för en riktigt bra kundupplevelse. I dag är nyckeln till bra affärer och nöjda kunder att man möter de här kraven och beteendena, något som inte alla företag är så bra på som man tror.

 

Enligt en benchmark-rapport för kundservice som SuperOffice har gjort, tror 80 % av företagen att de levererar en utmärkt kundservice. Tyvärr är det bara 8 % av kunderna som håller med om det. Var felar det någonstans? En av de vanligaste anledningarna till att kunder går till någon annan är för att det tar för lång tid att få ett svar när man undrar över något eller att man får ett generiskt standardsvar som inte är tillfredsställande. Nyckeln till intresserade, nöjda och återkommande kunder är att alltid vara där för dem, skapa en omedelbar och personlig dialog och relation med dem. Snabb, unik och relevant återkoppling är den upplevelse som de letar efter och är villiga att betala för. Om man integrerar CRM med affärssystemet Visma.net får man den helhetsbild av kunden som man behöver för att glädja den och man får helhetsbilden snabbt och korrekt samt när och där man behöver den. Dessutom slipper man hoppa mellan olika system för att få aktuell information, lägga ordrar och följa försäljningsaktiviteter.

 

Med en CRM-lösning i affärssystemet går det att skapa skräddarsydda erbjudanden baserade på kundens köphistorik, intressen m.m., skapa en god kundupplevelse genom att ständigt hålla kontakten, ta in feedback, segmentera kunderna så att rätt målgrupp får rätt budskap, använda informationen i systemet till att hålla kunderna uppdaterade om nyheter, erbjudanden, säljkampanjer eller andra event. Det är så äkta kundservice ser ut och det är så man ligger steget före.

 

En enkel och flexibel integrationslösning

Att koppla ihop SuperOffices CRM-lösning med Visma.net ger samma möjligheter och flexibilitet som Vismas molnlösning, till exempel att:

 

  • Lösningen går att implementera enligt kundens önskemål

 

  • Att det är en enkel, användarvänlig, skalbar och kostnadseffektiv lösning. Man väljer själv vilken funktionalitet och hur många användare man vill ha. Sedan kan systemet smidigt växa i takt med behoven.

 

  • Det är mobilt och det går att komma åt kundinformationen var man än befinner sig via en mobil app

 

  • Systemet fungerar som ett stöd i arbetet med att följa den nya dataskyddsförordningen, GDPR

 

 

Vill du veta mer om hur du kopplar ihop CRM med affärssystemet Visma.net, och kan frigöra dina säljares tid och kompetens samtidigt som du gör dina kunder mer nöjda? Prata med oss på Traventus så berättar vi mer!

Mikael Björk

VD / CEO