Därför ska du koppla ihop CRM med ditt affärssystem

Affärssystem har många fördelar. En av de främsta är att man samlar alla processer i ett och samma system. Alla i verksamheten tar del av samma information och kan snabbt och enkelt dela data mellan. Samtliga processer blir även mer effektiva och säkrare när de samlas under ett tak. Men det är inte bara de som jobbar inom verksamheten som vinner på att allt samlas i samma system. Genom att även knyta ihop CRM med affärssystemet kommer inte bara produktion, marknad och ekonomi jobba smartare och enklare. Då får dessutom försäljningen och kundservicen sig ett lyft som kan ge nya framgångar. Får kunden snabbare och bättre hjälp leder det ofta till fler affärer.

 

SuperOffice är en smart CRM-lösning som enkelt går att integrera med Visma.net. Med den som en trygg, säker och effektiv standardintegration behöver man inte längre växla mellan CRM- och ERP-system för att få fram relevanta kunduppgifter, säljunderlag eller för att lägga ordrar. Här är alla vinsterna med att koppla ihop CRM med affärssystemet.

Det blir snabbare och säkrare

Att samla alla processer och all data i ett och samma system gör att man sparar massor med tid och gör betydligt färre misstag. Det är tidsödande och besvärligt att manuellt mata in data på flera olika ställen. Dessutom blir det lätt fel någonstans. I ett samlat system behöver man bara mata in informationen en gång, sedan är den tillgänglig för alla som behöver den.

Säljarna kan jobba smartare

En annan av de stora vinsterna med affärssystem är automatiseringsmöjligheterna. När manuellt harvande kan ersättas med automatiserade processer och rutiner får man mer tid över till annat. Det är mycket värdefull kompetens och arbetstid som slösas bort på segdragen administration. Att automatisera till exempel offertprocessen frigör säljarnas tid. Då kan de istället fokusera på att bygga bättre relationer med kunderna, bearbeta leads och skapa nya försäljningsmöjligheter. Med CRM integrerat i affärssystemet kan säljarna göra vad de är bäst på.

Mobil frihet

Moderna lösningar, och då framför allt molnlösningar (som Visma.net), har den stora fördelen att de går att komma åt var man än befinner sig, från den enhet man har med sig. Att inte behöva åka in till kontoret ger en stor frihet och sparar massor med tid. Inte minst för säljarna, vars jobb till stor del går ut på att vara ute på fältet och träffa kunder. Kan de komma åt de senaste kunduppgifterna medan de är på språng kan de göra sitt jobb så mycket mer effektivt och bättre. Följden av detta blir mer tillfredsställda kunder och sannolikt en ökad försäljning.

Bättre kundservice

Konsumenter idag har, som säkert alla har märkt vid det här laget, ett helt annat beteende än tidigare. Digitaliseringen har gjort dem självständiga, informerade och insatta. Dagens kunder är alltid uppkopplade. De läser och delar omdömen online samt förväntar sig att få snabba och korrekta svar på sina funderingar och frågor. Men de letar även efter andra saker än tidigare. Bästa priset eller produkten är inte längre viktigast. Man letar även efter tillhörighet, relationer och en upplevelse. Faktum är att inte mindre än 86 % av kunderna är villiga att betala mer för en riktigt bra kundupplevelse. I dag är nyckeln till bra affärer och nöjda kunder att man möter de här kraven och beteendena, något som inte alla företag är så bra på som man tror.

Enligt en benchmark-rapport för kundservice som SuperOffice har gjort, tror 80 % av företagen att de levererar en utmärkt kundservice. Tyvärr är det bara 8 % av kunderna som håller med om det. Var felar det någonstans? En av de vanligaste anledningarna till att kunder går till någon annan är för att det tar för lång tid att få svar på frågor. Eller att man får ett generiskt standardsvar som inte är tillfredsställande.

Med en CRM-lösning i affärssystemet går det att skapa skräddarsydda erbjudanden baserade på kundens köphistorik, intressen m.m. Det går att skapa en god kundupplevelse genom att ständigt hålla kontakten, få feedback och segmentera kunderna så att rätt målgrupp får rätt budskap. Informationen i systemet kan användas till att hålla kunderna uppdaterade om nyheter, erbjudanden, säljkampanjer eller andra event. Det är så äkta kundservice ser ut och det är så man ligger steget före.

Relationsbyggande

Nyckeln till intresserade, nöjda och återkommande kunder är att alltid vara där för dem. Det gäller att kunna skapa en omedelbar och personlig dialog. Snabb, unik och relevant återkoppling är den upplevelse som de letar efter och är villiga att betala för. Om man integrerar CRM med affärssystemet Visma.net får man helhetsbilden av kunden som behövs för bygga en bra relation. Man får dessutom helhetsbilden snabbt, korrekt och precis när och där man behöver den. Man  slipper även hoppa mellan olika system för att få aktuell information, lägga ordrar och följa försäljningsaktiviteter.

En enkel och flexibel integrationslösning

Att koppla ihop SuperOffices CRM-lösning med Visma.net ger samma möjligheter och flexibilitet som Vismas molnlösning, till exempel att:

  • Lösningen går att implementera enligt kundens önskemål
  • Att det är en enkel, användarvänlig, skalbar och kostnadseffektiv lösning. Man väljer själv vilken funktionalitet och hur många användare man vill ha. Sedan kan systemet smidigt växa i takt med behoven.
  • Det är mobilt och det går att komma åt kundinformationen var man än befinner sig via en mobil app
  • Systemet fungerar som ett stöd i arbetet med att följa den nya dataskyddsförordningen, GDPR

Vill du veta mer om hur du kopplar ihop CRM med affärssystemet Visma.net, och kan frigöra dina säljares tid och kompetens samtidigt som du gör dina kunder mer nöjda? Prata med oss på Traventus så berättar vi mer!

Recent Articles

Följ med Winta, en av våra traineer

Följ med vår trainee Winta under hennes andra månad på Traventus. Vi får följa med på kundbesök och...

Så får ni bättre lönsamhet i era projekt

Otydliga rutiner, dubbelarbete, försvunna timmar och missnöjda kunder kan dra ned lönsamheten i...

Det nya affärssystemet löste problemet med växtvärk

Det går att göra så mycket med det nya systemet. Allting flyter som det ska och vi har allting på...